Retail verkooptraining: Het verwelkomen van de klant in onze winkel

Richmond Training B2C Tom Richmond winkel verkoop

Wij beoordelen anderen binnen 4 seconden. Dat zit diep in onze genen. De volgende 26 seconden zoeken wij naar bevestiging van die eerste 4 seconden. Zo zijn wij geprogrammeerd.

Toch? Helaas blijkt dat bij 90% van in retail niet te gelden. Afhankelijk van uiterlijk, kleding en tijdstip (“we zijn net open hoor!”) worden klanten niet, lauw of standaard begroet.

Herkenbaar? Bij jou natuurlijk niet, wanneer een klant bij jou komt rolt hij in een warm bad. Yeah right! Intensief Mysterie shoppen bewijst het tegendeel.

Hoe wil retail de strijd om de consument anno 2014 winnen? De klant wil tijdens het winkelen en uitgaan een feessie. En daar ga jij voor zorgen.

Zeg eens iets bijzonders en vooral persoonlijks, bijv.

Goedemorgen meneer, welkom bij [jouw ondernemingsnaam].

Goedemiddag mevrouw De Groot, leuk u weer te zien.

Dag meneer, kijkt u vast rustig rond, ik kom zo bij u.

Goedemiddag mevrouw, leuk dat u er bent, wat brengt u bij [uw ondernemingsnaam]?

Dag meneer, het is half elf, kopje koffie? Wat wilt u erin?

Goedemiddag meneer, het is warm, glaasje fris?

En probeer een gemeende lach op je gezicht te toveren.

Dit beloof ik je: het gaat rond dat jij jouw klanten zo welkom heet. Wedden?!

 

Wat vind je van deze praktijk tip? Wat waren de klantreacties? 

Loop jij tegen iets anders aan? Laat het in de reacties weten, dan gaan we je helpen met je probleem! 

2 gedachten over “Retail verkooptraining: Het verwelkomen van de klant in onze winkel

  1. Beste Tom,

    Ziet er zeer goed uit en zo herkenbaar. Ik wijs iedereen op dit fenomeen. Begroeten: Hoe makkelijk kan het zijn. Je komt nog veel te vaak verkopers tegen die denken dat de klanten er voor hen zijn in plaats van andersom. Jij zorgt in ieder geval met die training ervoor dat dit een zeer onjuiste gedachte is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.