We kennen het allemaal aan de telefoon: een verkoper die wat overijverig iemand van de directie, inkoop of HR wil spreken. Hij (of zij) wil niet zeggen waar het over gaat en zijn toontje krijgt iets onaangenaams wanneer je hem vriendelijk vraagt of je mag weten waar het om gaat. Herkenbaar?
Een verkoper moet ook zijn werk doen (en acquisitie, dus bellen met nieuwe klanten, is écht lastig) en onze onderneming is ook gebaat met ontwikkelingen of diensten en/of producten die wij wellicht kunnen gebruiken.
Maar natuurlijk kun je niet iedereen die belt zomaar doorprikken met jouw collega’s, omdat je hen dan onderbreekt in hun werk en mogelijk opzadelt met een nutteloos gesprek.
Wat is nou de beste aanpak hoe hiermee om te gaan en te voorkomen dat jouw collega’s ongevraagd worden lastig gevallen. Kijk naar de vlog.
Samenvattend, dit is de beste aanpak om een opdringerige verkoper van je af te houden:
- maak intern afspraken wat men van je wil. Vraag aan directie, inkoop, HR, ontwikkeling, management enz. wie en welke telefoontjes zij willen ontvangen en of hun naam, E-mailadres kunt doorgeven;
- zeg tegen de verkoper dat hij info kan sturen aan info@[enz.];
- dat betrokken afdeling indien zij belangstelling hebben contact zullen opnemen;
- vraag of hij zo voldoende weet;
- en wens hem een prettige dag;
- en leg rustig de hoorn neer.
Hoe ga jij met een opdringerige verkoper om? Hang je meteen op of geef je spontaan je pincode? Laat je reactie hieronder achter.
Verder naar de Receptioniste training
10 gedachten over “Receptioniste: Hoe houd je die opdringerige verkoper van je af?”
Hallo Tom, dit is bekend, maar het is niet altijd even makkelijk. Ook hebben wij een lijstje hangen van afdelingen met onderwerpen waarop we kunnen doorgeven dat er geen belangstelling is.
Beste Sylvie, ja herkenbaar, vandaar nog maar een keer met filmpje met de juiste teksten. Slim om met het lijstje te werken: verhoogt meteen je zelfvertrouwen.
Zeer goed tips, dank je wel!
Dag Jane, goed om te horen. Succes.
Goede tip. Ik ga het beslist gebruiken.
Groetjes Hans
En dat is het geheim van succes Hans: in praktijk brengen en het gaan doen.
Goede tip! Gaan we zeker gebruiken, dankjewel!
Vriendelijke groet Christiene
Fijn Christiene. Succes.
Absoluut een zeer bruikbare tip! Deze gaan we zeker toepassen, dankjewel!
Grt Eline
Dank je Eline. Succes.