Dinsdag gaf Tom Richmond de workshop Slim Verkopen voor WoonWerk in Meppel. Een succesvolle en leuke training. Ineke Renée van WoonWerk heeft Thérèse Kroon van Ten Cate ‘Wonen & Slapen’ geïnterviewd over de workshop.
“Verkopers in de retail zijn niet assertief genoeg”, vindt salestrainer Tom Richmond. Een order binnenhalen is toch dé kick van iedere verkoper? Thérèse Kroon van Ten Cate ‘Wonen & Slapen’ raakte ter plekke geïnspireerd door het verhaal van Tom. “Vanaf nu gaan we het anders doen!” Thérèse Kroon kwam samen met haar drie collega’s naar Meppel om uit haar “comfortzone” te stappen.
Gelukt?
“ Absoluut! Ik werk al 16 jaar in een woonwinkel. De laatste tijd loopt de verkoop niet lekker. Het is té gemakkelijk om te zeggen dat het allemaal aan de klant ligt. Tijd voor nieuwe inzichten!”
En…. gekregen?
“Zeker! Door de enthousiaste aanpak van de trainer raakte ik meteen geïnspireerd. Je moet zelf geïnspireerd zijn om de klant te inspireren. Wees trots op wat je doet en wat je verkoopt!”
Hoe dan?
“Eigenlijk heel simpel; het begint al bij de begroeting. Ik was degene die met een stralende glimlach zei: ‘Goedemorgen, waar kan ik u mee van dienst zijn?’. Ik ben vandaag meteen begonnen met: ‘Welkom, fijn dat u er bent!’”
Ja.. maar er is vast meer?
“Tuurlijk…. We gaan vanaf nu bewuster om met het maken en opvolgen van offertes. We nodigen de klant nu uit voor een vervolgafspraak in de winkel. En we gaan de conversie op offertes bijhouden. Heel simpel eigenlijk; dat we dat zelf nog niet bedacht hadden….”
Jouw advies aan anderen?
“Ik werd getriggerd door de woorden van Tom ‘Verkopend Nederland sluit niet af’. Mijn instelling is na deze avond veranderd. Durf het gewoon, vraag om die order! Ik ben geen persoon die mensen pusht en wil dicht bij mezelf blijven. Maar met de tips in de workshop heb ik geleerd hoe je om de order kunt vragen zonder dat ik mezelf heel erg hoef te veranderen.”
Tips van Tom:
- Stel vast voordat je inhoudelijk de diepte in gaat, of je klant een kijker of koper is. Bij ‘echte kijkers’ hou je het gesprek oppervlakkig. Laat zien dat je een expert bent. Maak waar mogelijk een vervolgafspraak op termijn.
- Bespreek een offerte altijd in de winkel. Stuur (of mail) nooit een offerte toe.
- Maak een afspraak bij de mensen thuis.
- Geef geen korting. Vraag wat de reden is dat de klant om korting vraagt. Daarmee kom je erachter hoe serieus de klant is.
- Sluit ieder gesprek af met een vervolgactie.