Key Performance Indicator KPI's
Meetpunten want meten = weten
Voor een succesvolle onderneming / training is belangrijk het resultaat meetbaar te maken. KPI prestatie indicatoren zijn hiervoor. Vooraf stellen we deze op, er volgt een 0-meting en aan het einde van het (eerste, voor de follow-up dus) traject, een resultaatmeting.
Kort gezegd: aan het begin spreken we af waar we na afloop op gaan meten. Helder en concreet! Natuurlijk SMART geformuleerd (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden).
Nodig en nuttig: maak het meetbaar en geef het aandacht, want daarmee groeit alles!
Meetpunten zakelijke verkoop b2b:
- Conversie maken bezoekafspraak bij cold warm call.
- Conversie orders bij cold call.
- Conversie orders bij warm call.
- Conversie/slagingspercentage offertes.
- Pretitten offertes.
- Nabellen offertes.
- Dekking doelgroep.
- Omzet klanten.
- Korting.
- Marge.
- Relatie beheer, opvolgen van orders/projecten/enz.
- Aanboren new business met The Challenger Sale.
Meetpunten retail winkelverkoop b2c:
- Traffic: hoeveel bezoekers komen per tijdseenheid.
- Conversie: in hoeveel procent dat uw verkopers een consument zelf aanspreken verkopen zij op in dat gesprek.
- Selling-up/up-selling: zien zij kans een product te verkopen met een hogere marge.
- Cross-selling/bijverkoop: wat hoort/kan erbij verkocht worden om de klant nog blijer te maken.
- Gemiddelde verkooptijd.
- Bonbedrag, spreekt voor zich.
- Klantentrouw.
- Referrals: hoeveel klanten bevelen u actief aan (NPS-score 9 of 10).
MEETPUNTEN service
- reactietijd aan de telefoon/@/twitter/fb
- actietijd na aannemen call/klacht
- snelheid oplossen klacht
- klanttevredenheid
- vervolgopdrachten