Samenvatting Receptioniste training
deel 1
Opnemen van een buitenlijn
- Opnemen:
- goedemorgen/middag
- organisatie
- [pauze]
- u spreekt met [voornaam] + [achternaam]
- herhaal de naam van de bezoeker
- herhaal de reden van hun telefoontje
- emotie/herken
Opnemen van een binnenlijn
- goedemorgen/middag
- receptie [grote organisaties]
- [pauze]
- met [voornaam] + [achternaam - grote organisaties]
- als je zeker bent welke college belt:
- dag [naam]
- je spreekt met [jouw naam]
Kondig professioneel aan
- wie
- welke organisatie
- reden
- stemming
Terugvallijn
- Goedemorgen/middag, organisatie, spreekt met voornaam + achternaam van de receptie
- U belt voor [naam], hij/zij neemt niet op
- Ik vraag of [naam] u terugbelt
- Wat is uw naam, wat is de reden van uw telefoontje, van welke organisatie bent u,
- Wanneer kan [naam] u het beste bellen / wanneer wilt u dat [naam] u terugbelt?
Emotie - empathie: magie van de klik
- gebruik namen in de gesprekken;
- geef een welkom gevoel;
- herken mensen;
- spreek begripvol en leef mee (ik begrijp uw reactie, wat vervelend voor u, ik begrijp wat u bedoelt, helaas, enz.);
- glimlach;
- doe je werk zichtbaar met plezier en inzet (wat leuk dat u ons belt).
Ratio - reflectie: als een vakvrouw/man overkomen
- ken je organisatie van buiten;
- gebruik Top 10 lijstjes;
- stel - open - vragen;
- herhaal de wensen;
- leg rustig en stap voor stap uit.
Stellig - sturen: gespreksleider zijn
- spreek stellig;
- noem de naam;
- stel vragen;
- wanneer wilt u uiterlijk worden teruggebeld;
- werk met alternatief vragen, met jouw voorkeur positief benoemd als tweede;
- neem actie;
- geef grenzen aan;
- stel voor.
Opdracht voor de tweede sessie
- bespreek je verkeerslicht met jouw leidinggevende en/of HRM, geef aan wat je geleerd hebt, hoe je het gaat toepassen en welke coaching je van hen verwacht;
- werk de antwoorden uit wanneer degene aan wie je wilt doorverbinden er niet is (pagina 8);
- neem de werkmap door en geef jouw antwoorden (kan op een apart blad).