A3: Acceptatie krijgen voor jouw advies
Herhaal, vat samen en vraag door
Het hele communicatie- en/of verkoopproces ben je bezig vertrouwen op te bouwen. In jou, jouw dienst of product en jouw onderneming of organisatie.
Vertrouwen in jou bouw je snel op door:
- wat je gesprekspartner zegt kort en bondig te herhalen:
- u vindt het belangrijk, dat u;
- samengevat;
- resumerend;
- dus als ik u goed begrijp;
- u wilt graag;
- een vervolgvraag te stellen met hun info erin verwerkt (wat bedoelt u precies met we zijn op zoek naar kwaliteit, waarom vindt u een lange termijn samenwerking zo van belang, hoe ziet uw moderne keuken er dan uit);
- hun gevoel en dus Leitmotiv duidelijk te benoemen (ik merk dat u boos/blij/bedroefd hiervan bent).
Wanneer je dit goed hebt gedaan zal de ander dit bevestigen ("Ja, dat is precies wat ik bedoel!", of "Juist, daar gaat het mij om.").
Wanneer je vervolgens bij A4 overtuigen met de oplossing komt, sluit die dus in de beleving van de klant naadloos aan!