De psychologie van de prijs
Korting, boven budget, concurrent en internet goedkoper
De klant vraagt zich af of de toegevoegde waarde van dienst of product meer is dan de euro's. Zo ja is het goed (op de standaard kortingsvraag na natuurlijk), zo niet dan vindt de klant het te duur. Punt.
De taak van de verkoper is dus waarde toe te voegen. Hoe heb je inmiddels geleerd in de verkooptraining Strategisch en Slim verkopen.
Voorkomen van prijsbezwaren:
- weet of je een kijker of een koper voor je hebt staan;
- zorg voor een WOW! beleving;
- toon je vakmanschap met goede gerichte en vooral onderscheidende vragen;
- DER;
- vertel over je unieke toegevoegde en onderscheidende toegevoegde waarde;
- ben voorbereid en is het zover:
- kijk vriendelijk
- rechte rug
- sta stevig
Te duur
- (stel in het vervolg de budgetvraag duidelijker);
- Rechte rug en vriendelijk gezicht: je bent een pro!;
- In vergelijking waarmee/tot wat/tot wie.
Korting
- intern: wij geven geen korting tenzij er een grondige reden voor is en dan zijn wij de klant voor!
- Wat is de reden dat u dat vraagt
Concurrent goedkoper
- Waarom niet meteen gekocht
- Wat is de reden dat u de ... hier wilt kopen
Internet goedkoper
- Waarom niet meteen besteld
- Wat is de reden dat u de ... hier wilt kopen